نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2519
-
الف
+

هشدار فرهنگیان ولایت «غور»؛ «منارجام» در آستانه فرو ریزی

شماری از فعالان فرهنگی ولایت «غور» با توجه به فرارسیدن فصل باران و برف نسبت به خطر فروریزی «منارجام» هشدار دادند.

به گزارش آی فیلم 2، «منار جام» در ولايت كوهستانی غور در مركز افغانستان موقعيت دارد. این مناره با نام «برج جام» شناخته می شود و از مهم ترین مناطق دیدنی کشور افغانستان به حساب می آید. 

در بهار سال ۱۳۹۸، سیلابی دیوار محافظی «منارجام» را از بین برد و آب دریا در کناره‌های منار نفوذ کرد. در آن زمان براساس دادخواهی‌های گسترده که برای حفظ و ترمیم این منار صورت گرفت، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» وعده‌ اختصاص دو میلیون دالر امریکایی برای بازسازی این میراث فرهنگی جهان را داده بود.

با این حال پس از گذشت دوسال، تاکنون از ترمیم و محافظت منار جام و دو میلیون دالر بودجه آن خبری نیست. حال که فصل باران و برف فرا می‌رسد، بار دیگر نگرانی‌ها از تخریب این میراث فرهنگی جهان بالا گرفته است. باشندگان غور هشدار می‌دهند که در صورت ترمیم نشدن این میراث فرهنگی، ممکن است که  این منار در زمستان پیش‌رو فروریزد.

فعالان فرهنگی غور از یونسکو می‌خواهند برای حفظ و نگهداری منار جام که جز میراث‌های فرهنگی جهان است، اقدامات فوری را روی دست گیرد، زیرا با سرازیر شدن سیلاب‌ها، این منار درخطر واژگون شدن قرار دارد.

فعالان مدنی در غور اعلام کردند؛ دیوار محافظتی که در سال ۲۰۱۲ میلادی در اطراف منار جام ایجاد شده بود، دو سال پیش در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها، تخریب شده است و اگر درحال حاضر اقدام عاجل برای محافظت صورت نگیرد، خطر جدی برخاسته از بارش باران و برف، منار را تهدید می‌کند. 

به نقل از شفقنا، در سال ۲۰۰۲ «منارجام» در فهرست میراث فرهنگی جهان سازمان یونسکو و در دهم دسامبر ۲۰۲۰ در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان اسلام ثبت شد. 

«منار جام» در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده است و  «فرانچسکو بندارین»، مدیر مرکز میراث‌های فرهنگی یونسکو، این منار را یکی از سازه‌های خارق‌العاده معماری و کهن‌سال‌ترین برج خشتی باقی‌مانده درجهان عنوان می‌کند. با این حال، تداوم جنگ و بی‌توجهی حکومت‌های افغانستان به میراث‌های فرهنگی، این بنای خشتی بزرگ جهان را با خطر نابودی مواجه ساخته است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

مسئولان برای مرمت سازی «منار جام» ولایت «غور» دست‌به‌کار شدند

«منار جام» در لست آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد

ولایت «غور» افغانستان، نمایی از تاریخ هفت هزار ساله + تصاویر

نظر نهایی یونسکو درباره «منار جام»

«منار جام» قیمتی ترین اثر تاریخی افغانستان+تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر